"Prawidłowości rozwojowe dziecka sześcioletniego"
Wiek przedszkolny
obejmuje okres życia dziecka od 3 do 7
lat. Jego tradycyjna nazwa wywodzi się
stąd, że okres ten poprzedza podjęcie
przez dziecko obowiązku szkolnego.
Niektóre dzieci uczęszczają w tych latach
życia do przedszkola, które stanowi w
naszym systemie oświatowym pierwszy
szczebel nauczania.
Granice chronologiczne wieku
przedszkolnego są względne, podobnie jak
granice pozostałych okresów rozwojowych.
Bywają trzylatki nie przystosowane do
udziału w grupie przedszkolnej oraz
dzieci, które mogą być zapisane do szkoły
przed ukończeniem 7 lat. Każde dziecko
rozwija się w innym nieco tempie, w
odmiennych warunkach środowiskowych,
każde jest odrębną indywidualnością,
różni się od swoich rówieśników
rozmaitymi cechami fizycznymi i
psychicznymi. Jednakże u wszystkich
dzieci pomiędzy 3 a 7 rokiem życia
zachodzą zmiany w psychice, typowe i
charakterystyczne wyłącznie dla wieku
przedszkolnego, które pozwalają
wyodrębnić ten okres od innych okresów
rozwojowych (M.Żebrowska, 1986, s.416).
Zdaniem G.Paprotnej
wiek przedszkolny to okres intensywnego
rozwoju i otwarcia się dziecka na
otaczającą rzeczywistość, powinien być
jednocześnie czasem radości i
pozytywnych doznań, jakie niesie
odkrywanie świata. Doświadczenie, które
pozostawia w człowieku ten okres życia
jest często podstawą , na której buduje
się jego osobowość, jego stosunek do
siebie, innych i świata (G.Paprotna,
1998, s.131).
Maria Żebrowska wyróżnia trzy fazy okresu przedszkolnego:
faza pierwsza (wczesna) - od 3 do 4 lat,
faza druga (średnia) - od 4 do 5,5
lat,
faza trzecia (późna) - od 5,5 do 7 lat.
Sześciolatek przejawia duże
zainteresowanie światem przyrody: roślin,
zwierząt oraz niektórymi zjawiskami życia
społecznego, np. zawodami
i pracą ludzką. Poznaje coraz więcej
konkretnych własności przedmiotów i
chłonie z ciekawością informacje o
bliższym i dalszym otoczeniu . Zmienia
się jednak sposób zdobywania wiedzy i
doświadczenia. Dziecko w tym wieku jest
już lepiej przystosowane do pracy w
zespole. Zdolne do dłużej trwającego
wysiłku i skupienia uwagi, bez trudu
uczestniczy w takich formach podawania
wiadomości, jak pogadanka lub zajęcia
kształcące elementarne pojęcia
matematyczne i przyrodnicze (M.Żebrowska
, 1986, s.418).
Ulubioną formą spędzania wolnego czasu
jest nadal zabawa. Zabawy sześciolatków
są bardziej dojrzałe, organizowane są w
zespołach z podziałem ról i funkcji.
Rozwijają się gry i zabawy dydaktyczne:
umysłowe i ruchowe.
Samodzielność dziecka i wyższy stopień
jego uspołecznienia sprzyja też
powierzaniu mu przez dorosłych
odpowiedzialnych zadań, np. opieki nad
młodszymi dziećmi czy też spełniania
drobnych posług (pomoc w zakupach,
w utrzymaniu porządku w mieszkaniu
itp.).
Życie uczuciowe dziecka 6-letniego jest
bardzo bogate. Opanowane i mniej
impulsywne od młodszych dzieci, ma szansę
w sprzyjającym środowisku wychowawczym
rozwijać uczucia wyższe, społeczne i
estetyczne (tamże, s.419).
ROZWÓJ FIZYCZNY I MOTORYCZNY
W wieku od 3 do 7 lat następuje dalszy
rozrost organizmu dziecka, polegający na
zwiększeniu się wymiarów i masy ciała. W
porównaniu
z poprzednimi okresami rozwojowymi
dziecko w wieku przedszkolnym coraz
wolniej przybiera na wadze (2-3 kg
rocznie), natomiast dość szybko rośnie
-przyrost wysokości 5-7 cm rocznie
(tamże, s.419).
Wiek od 5 do 6 lat charakteryzuje się
znacznym postępem w rozwoju i krzepnięciu
organizmu. Kościec wykazuje szybsze tempo
mineralizacji. Okres ten zapoczątkowuje
wyrzynanie się zębów stałych
(W.Gniewkowski, K.Wlaźnik, 1985, s.98).
W fazie III ustalają się naturalne
krzywizny kręgosłupa: szyjna, grzbietowa
i lędźwiowa. Ruchy mięśni są całkiem
swobodne, lecz proces różnicowania w
obrębie układu kostnego i mięśniowego nie
jest jeszcze zakończony (M.Żebrowska,
1986, s.420).
Budowa ciała staje się coraz bardziej
smukła (zanika tkanka tłuszczowa),
bardziej proporcjonalne wymiary
poszczególnych odcinków czynią sylwetkę
6-latka: smukłą,chłopięcą. Przyczynia się
do tego wydłużenie kończyn
i szyi; wielkość głowy pozostaje niemal
taka sama (W.Gniewkowski, K.Wlaźnik,
1985, s. 98).
W okresie między 3 a 6 rokiem życia ruchy
lokomocyjne dziecka ulegają dalszemu
doskonaleniu. Dziecko 6-letnie biegnąc
unosi wysoko kolana, stawia nogi na
palcach, kroki są dłuższe, ruchy
harmonijne (M.Przetacznik-Gierowska,
G.Makiełło-Jarża, 1992, s.89).
Wiek między 5 a 7 rokiem to okres
równowagi przedszkolnej
i dlatego nazywany jest "złotym wiekiem
przedszkolnym". Szczególnie widoczne
zmiany w motoryczności dziecka występują
w tym okresie w rzutach, chwytach,
skokach i wspinaniu. W czynnościach tych,
zaliczanych do typowych form
motoryczności sportowej, występuje coraz
lepsza sprawność, płynność ruchów, a
także wyraźnie zaczyna się fazowa
struktura ruchu. Natomiast brak jeszcze
elastyczności i zdolności przewidywania
skutków działalności ruchowej
(M.Kwiatkowska, 1985, s.215).
W wieku przedszkolnym wzrasta sprawność
różnych narządów wewnętrznych. Serce i
płuca pracują wydajnie, a szybkie tętno i
oddech wyrównują ich małą początkowo
pojemność. Płuca trzylatka wykonują
przeciętnie ok. 30 oddechów na minutę,
płuca sześciolatka - ok.23 oddechów (u
dorosłego 16). Serce w spoczynku wykonuje
90-110 uderzeń na minutę (u dorosłego
60-80) (M. Żebrowska, 1986, s.420).
Tętno jest u dzieci nieregularne, często
arytmiczne. Przybiera ono bardziej
rytmiczny charakter dopiero około 7-8 r.
życia (W.Wolański, 1983, s.420).
Około 5 roku życia wskutek rozrostu masy
i siły dużych grup mięśniowych pojemność
płuc wzrasta i oddech staje się głębszy.
Niewielki jest natomiast nadal przekrój
tchawicy i jamy nosowej. Dzieci w wieku
przedszkolnym zapadają dość często na
choroby dróg oddechowych. Przyczyną tych
schorzeń bywa m.in. przerost układu
limfatycznego. Z drugiej strony węzły
limfatyczne odgrywają ważną rolę w
niszczeniu zarazków, gdyż krew nie
posiada jeszcze dostatecznej ilości ciał
odpornościowych, które pozwalałyby
zwalczać skutecznie choroby zakaźne, na
jakie narażony jest organizm dziecka
(M.Żebrowska, 1986, s.421).
Układ nerwowy działa sprawniej. Rozwój
struktury kory mózgowej polega na
zmianach wielkości powierzchni jej
poszczególnych pól i okolic oraz na
komplikowaniu się budowy komórek
nerwowych. Zewnętrznym przejawem zmian
struktury jest wzrost wagi mózgu, do 80%
u dziecka 4-letniego, a do 90% wagi mózgu
dorosłego u sześciolatka (tj. ok. 1200 g)
(tamże, s.422).
ROZWÓJ DZIAŁALNOŚCI DZIECKA
Zabawa jest jednym z ważnych przejawów
aktywności dziecka. Ponieważ aktywność ma
charakter złożony: składa się na nią
wiele różnorodnych czynności i działań,
uważamy ją za jeden z głównych rodzajów
działalności człowieka, odgrywających
istotną rolę w różnych okresach jego
życia, a przede wszystkim w dzieciństwie.
Dla dziecka do momentu rozpoczęcia nauki
w szkole zabawa stanowi podstawowy rodzaj
działalności (M.Przetacznik-Gierowska,
G.Makiełło-Jarża, 1992, s.207).
W trzeciej fazie wieku przedszkolnego
niektóre formy nauki i pracy zostają
wyodrębnione w postaci czynności
specyficznych. Dziecko na przykład pełni
dyżury w swojej grupie, pomaga matce w
zajęciach przy gospodarstwie domowym,
uczy się na pamięć wierszyka z okazji
imienin lub innych uroczystości czy też
ćwiczy odwzorowywanie "szlaczków" i
"literek".
Wraz z wiekiem obserwuje się u dziecka
zmianę postawy wobec własnych czynności,
ich przebiegu i efektu, niezależnie nawet
od charakteru tych czynności. Dziecko
traktuje, to co robi, coraz bardziej na
serio, z poczuciem odpowiedzialności za
swoje "dzieło" (M.Żebrowska, 1986,
s.425).
Zabawa dziecka przybiera w wieku
przedszkolnym różnorakie
i bogate formy. Staje się czynnością
bardziej samodzielną i twórczą w
stosunku do zabawy małego dziecka.
Najbardziej typowymi dla tego okresu są
zabawy: tematyczne, konstrukcyjne,
ruchowe, dydaktyczne, badawcze.
Rysowanie, malowanie, lepienie z gliny
lub plasteliny i inne formy zajęć
manipulacyjno-konstrukcyjnych,
wykonywanych przez dzieci w wieku
przedszkolnym, są to czynności, które
można zaliczyć do zabaw dziecięcych
ponieważ podejmowane są one dla
przyjemności, a w ich wyniku powstają
wytwory nie posiadające wartości
ekonomicznej i użytkowej (tamże, s.433).
Dzieci w wieku 6 lat wkraczają w stadium
wzbogaconego
i udoskonalonego schematu rysunku. Ich
wytwory nie są jeszcze kopią przedmiotów,
lecz sposób rysowania jest odmienny,
formy graficzne bardziej giętkie i
płynne, nie tylko zgeometryzowane i
"analityczne" (zestawienie całości
z kilku fragmentów i szczegółów), lecz
także sylwetkowe. Prawidłowe odtworzenie
proporcji sprawia większości dzieci w tym
wieku nadal duże trudności; na pierwszy
plan w rysunku wysuwają się w dalszym
ciągu szczegóły ważne z punktu widzenia
ich przeżyć. Dzieci w tym wieku
odtwarzają chętnie nie tylko pojedyncze
postacie i rzeczy, lecz także całe sceny
i zdarzenia (M.Przetacznik-Gierowska,
G.Makiełło-Jarża, 1992, s.228).
W wieku 6 lat wzbogaca się tematyka
ulepianek dzieci. Wzrasta liczba wytworów
przedstawiających postacie ludzi i
zwierząt. Dzieci odtwarzają już coraz
więcej tematów złożonych, za pomocą kilku
elementów obrazują jakąś scenę, akcję.
Ulepianki dzieci w starszych grupach
przedszkolnych są też w pełni
trójwymiarowe (M.Żebrowska, 1986, s.438).
ROZWÓJ PROCESÓW POZNAWCZYCH
Sposób, w jaki dziecko spostrzega świat,
zależy od stanu
i możliwości jego narządów zmysłowych
oraz od dopływu bodźców niosących
informację o świecie. Liczba informacji
tkwiąca w środowisku jest ogromna,
dziecko nie odkrywa ich jednak od razu po
urodzeniu. Rozwój zmysłowego poznania
świata polega na tym, że wraz z wiekiem
następuje coraz bardziej dokładne i
subtelne różnicowanie własności i
aspektów spostrzeganego obiektu, wzrasta
"specyficzna odpowiedzialność" miedzy
informacją bodźcową
o środowisku a percepcją
(M.Przetacznik-Gierowska,
G,Makiełło-Jarża, 1992, s.96).
WRAŻENIA
W odbieraniu bodźców płynących z
otoczenia u dziecka w wieku przedszkolnym
zaczyna dominować narząd wzroku. Dziecko
trafnie rozpoznaje podstawowe barwy
widma, nabywa zdolności rozróżniania
odcieni barwnych. Polepsza się także
ostrość wzroku, która umożliwia
rozróżnianie bogatych
w szczegóły przedmiotów, obrazów.
Przejawem wzrostu wrażliwości słuchowej u
dzieci w wieku przedszkolnym jest zarówno
rozwój słuchu werbalnego, tj. zwiększona
wrażliwość na dźwięki mowy ludzkiej, jak
też słuchu muzycznego, co wyraża się w
coraz lepszej umiejętności rozróżniania
tonów pod względem ich wysokości, siły i
barwy oraz w zdolności do rozpoznawania
różnych szmerów. Dzieci w tym wieku
interesują się muzyką: lubią jej słuchać
i potrafią śpiewać proste w układzie
piosenki (M.Żebrowska, 1986, s.440-441).
SPOSTRZEŻENIA
Spostrzeżenia dzieci w wieku
przedszkolnym cechuje nadal synkretyzm.
Dzieciom sprawia trudność wyodrębnienie
elementów spostrzeganego obrazu,
rozczłonkowanie go na części oraz
wiązanie tych części w spójną całość.
Percepcję dzieci w wieku przedszkolnym, w
tym również dziecka 6-letniego, cechuje
słaba wybiórczość: wyróżniają one pewne
szczegóły "pod rząd", bez powiązania z
innymi składnikami obrazu, w sposób mało
uporządkowany i zorganizowany. Kierują
się przy tym silnymi cechami bodźców: ich
łatwo uchwytnymi własnościami, które
przyciągają od razu uwagę dziecka, jak
jaskrawa barwa, wyrazisty kształt, głośny
lub powtarzający się motyw muzyczny
(M.Przetacznik-Gierowska,
G.Makiełło-Jarża, 1992, s.105).
Inną cechą spostrzeżeń dziecięcych jest
ich ścisły związek
z działaniem. U dzieci 6-letnich obraz
przedmiotów i jego części kształtuje się
na podstawie spostrzeżeń, a działanie
praktyczne weryfikuje tylko adekwatność
obrazu. Spostrzeżenie zostaje zatem
wyodrębnione z działania przedmiotowego
(M.Żebrowska, 1986, s.442).
Wiele informacji o rozwoju percepcji
wzrokowej oraz orientacji dziecka w
przestrzeni dostarczają zarówno jego
rysunki dowolne, jak i odtwarzanie
rozmaitych figur wg wzorów oraz
rozpoznawanie kształtów
geometrycznych.
W wieku 6-lat dzieci reprodukują
poprawnie kwadrat, prostokąt, koło,
trójkąt oraz niektóre figury złożone (np.
przecinające się koła, koło wpisane w
trójkąt), trudności sprawia im romb, gdyż
muszą w tym wypadku przezwyciężyć
dynamiczne wyobrażenie rozchodzących się
lub zbiegających linii kątów
(M.Przetacznik-Gierowska,
G.Makiełło-Jarża, 1992, s.107).
Analiza swobodnych rysunków dzieci, jak
również sposobów odtwarzania przez nie
wytworów rysunkowych, wykazuje, że nie
ujmują one jeszcze dokładnie wielkości i
proporcji przedmiotów ani ich części
składowych.
Pod koniec okresu przedszkolnego dziecko
ocenia zazwyczaj dobrze wielkość
przedmiotów niezbyt od siebie oddalonych,
natomiast ocena wielkości przy
zmieniającej się odległości przedmiotów,
wymagająca ujęcia skrótu
perspektywicznego napotyka duże trudności
m.in. dlatego, że dzieci nie potrafią
równocześnie ujmować wszystkich trzech
wymiarów przedmiotów. Mieszają często
wysokość z długością, szerokość z
wysokością itp. Nie potrafią także
określić słowami własności przestrzennych
przedmiotów, trafnie wskazanych na
obrazkach np. góra i dół (M.Żebrowska,
1986, s.444-445).
UWAGA
Sposób percepcji świata przez dziecko
wiąże się z charakterystycznymi cechami jego
uwagi. Uwaga dzieci w wieku przedszkolnym
nie jest ani zbyt trwała, ani też
przerzutna i podzielna. Dziecko zmienia
często przedmioty zainteresowania, odrywa
się od jednej czynności lub zabawy, aby
przejść do następnej. Przerywa rozpoczętą
czynność, gdy zaczyna się nią nudzić.
Jego uwaga jest przede wszystkim
mimowolna (tamże, s.446).
U starszych przedszkolaków można
obserwować przejawy kształtującej się
uwagi dowolnej. Potrafią one słuchać
uważnie nauczycielki, zachowują się
spokojnie na popisie lub przedstawieniu,
mimo że dobrze znają jego treść i nie są
nim specjalnie zaciekawione, albo też
mogą dotrwać do końca na dłuższym
spacerze lub na wycieczce, chociaż czują
się zmęczone marszem
i nadmiarem wrażeń
(M.Przetacznik-Gierowska,
G.Makiełło-Jarża, 1992, s.112).
Stopień koncentracji uwagi i umiejętności
skupienia uwagi dowolnej zależą w dużej
mierze od indywidualnych cech dzieci,
zwłaszcza od typu ich temperamentu, a nie
tylko od wieku. Dzieci flegmatyczne na
ogół łatwiej i dłużej koncentrują się na
podjętej czynności niż dzieci żywe i
ruchliwe, które natomiast mają uwagę
bardziej przerzutną i podzielną
(M.Żebrowska, 1986, s.447).
WYOBRAŹNIA
W literaturze psychologicznej podkreśla
się często, że dzieci w wieku
przedszkolnym obdarzone są bujną
wyobraźnią. Potrafią one nawet zmyślać
rozmaite fakty i zdarzenia, które nie
zachodziły w rzeczywistości, przeżywają
czytane im bajki lub opowiadania tak,
jakby działo się to naprawdę, a w
zabawach tematycznych identyfikują się
czasem z fantastycznymi postaciami z
takich bajek i baśni (tamże, s.447).
Dziecko zachowuje się niekiedy jakby żyło
w innym świecie, ożywia martwe przedmioty
(animizm), kształtuje rośliny i zwierzęta
na podobieństwo człowieka (antropomorfizm
dziecięcy).
Pod koniec okresu przedszkolnego dziecka
pod wpływem wykonywania różnego rodzaju
zadań uczy się hamować swoją wyobraźnię,
stąd mówimy o przejściu wyobraźni
mimowolnej w sterowany proces -
wyobraźnię dowolną. Cechy wyobraźni
dziecka w starszym wieku przedszkolnym są
na pozór sprzeczne. Z jednej strony
podkreśla się często, że dzieci mają w
tym okresie szczególnie bujną wyobraźnię.
Z drugiej strony, pojmują dobrze przede
wszystkim, to co uchwytne i konkretne, z
czym można się zapoznać bezpośrednio w
działaniu (M.Przetacznik-Gierowska,
G.Makiełło-Jarża, 1992, s.116).
PAMIĘĆ
Pamięć umożliwia zdobywanie doświadczenia
indywidualnego. Pamięć dzieci w wieku od
3 do 7 lat ma charakter mimowolny,
podobnie jak wyobraźnia lub uwaga.
Pod koniec wieku przedszkolnego pojawiają
się u dzieci zaczątki pamięci dowolnej.
Sprzyjają jej sytuacje, w których dziecko
musi zapamiętać jakieś polecenie lub
przypomnieć sobie obowiązujące je nakazy
i zakazy. Ćwiczenia pamięci dowolnej
odbywają się też w toku zabaw
dydaktycznych i gier z regułami, podczas
przygotowania wierszyków czy piosenek na
jakąś uroczystość w przedszkolu (tamże,
s.122).
ROZWÓJ MOWY
O rozwoju mowy w okresie przedszkolnym
świadczy opanowanie podstaw gramatycznych
systemu języka, prawidłowa wymowa oraz
słownictwo dziecka, zarówno słownik
czynny jak i bierny (M.Kwiatowska, 1985,
s.367).
W ciągu okresu przedszkolnego dziecko
stopniowo poszerza swój słownik i operuje
coraz sprawniej regułami fonetyki i
gramatyki języka.
W rezultacie, w wieku 6-7 lat posługuje
się już swobodnie mową potoczną, zależną
i niezależną i porozumiewa się bez trudu
z innymi ludźmi, przekazując im za pomocą
języka dźwiękowego swe myśli, pragnienia
i żądania, emocje i uczucia. Mowa dziecka
pod koniec wieku przedszkolnego staje się
również mową kontekstową (wiązaną
ścisłą), ponieważ jest zrozumiała w swej
strukturze językowej we wzajemnych
związkach między słowami tworzącymi
wypowiedź, czyli w kontekście, natomiast
niezależnie od sytuacji i jej
pozawerbalnych składników (M.Żebrowska,
1986, s.454).
Monologowanie stopniowo zanika na korzyść
mowy dialogowej, pytań, rozmów, które
dzieci coraz częściej prowadzą między
sobą i z dorosłymi. Na mowę dialogową
składają się wypowiedzi nawiązujące do
słów rozmówcy (repliki) oraz pytania i
odpowiedzi. Dzieci 6-letnie podejmują
rozmowy w oderwaniu od działania, dla
przyjemności kontaktu z innymi, dla
podzielenia się swoimi zainteresowaniami
(M.Kwiatowska, 1985, s.369).
W wieku przedszkolnym doskonali się nadal
umiejętność stosowania poprawnych form
fleksyjnych. Zdarzają się jednak nadal
błędy, zwłaszcza przy odmianie wyrazów
rzadziej stosowanych oraz takich, które
odmieniają się nieregularnie; dziecko ma
skłonność do tworzenia wówczas form przez
analogię.
Przejawem praktycznej znajomości budowy
słowotwórczej wyrazów przez dzieci w
wieku przedszkolnym są neologizmy
dziecięce. Są to nowe słowa, które
dziecko tworzy analogicznie do znanych
już wyrazów wówczas, gdy nie znajduje w
swym zasobie słownikowym gotowej nazwy
określającej dany przedmiot, zjawisko lub
czynność (M.Przetacznik-Gierowska,
G.Makiełło-Jarża, 1992, s.142).
Około 6-roku życia wzrasta u dzieci
umiejętność mówienia coraz dłuższymi
zdaniami o coraz bardziej poprawnej
budowie gramatycznej. Dziecko posługuje
się swobodnie zdaniami złożonymi
współrzędnie i podrzędnie, wśród tych
ostatnich zaś notuje się w szczególności
wiele zdań przyczynowych, celowych,
warunkowych i dopełnieniowych. Wzrasta
również liczba zdań wielokrotnie
złożonych, chociaż ich struktura jest
jeszcze niezbyt zwarta
i uporządkowana zwłaszcza przy dłuższych
relacjach lub opisach (M.Żebrowska, 1986,
s.462).
ROZWÓJ MYŚLENIA
Rozwój myślenia wiąże się ściśle z
różnorodnymi przejawami aktywności
dziecka, a przede wszystkim z jego
aktywnością poznawczą. Wyróżniamy trzy
rodzaje myślenia, które stanowią zarazem
jego szczeble rozwojowe: myślenie
sensoryczno - motoryczne, konkretno -
wyobrażeniowe
i myślenie słowno - logiczne
(pojęciowe).
Dla dzieci w wieku przedszkolnym
najbardziej typową formą myślenia jest
myślenie konkretno wyobrażeniowe.
Myślenie dziecka w wieku przedszkolnym
nie jest już czysto sytuacyjne, nie
stanowi jednak jeszcze odrębnej,
samodzielnej czynności poznawczej.
Jest podporządkowane zadaniom
praktycznym, przejawia się w
rozwiązywaniu problemów podczas zabaw i
codziennych zajęć. Jest to zatem myślenie
synpraktyczne, związane z konkretnym
celem, do jakiego służy w działaniu. Wraz
z wiekiem czynności dziecka stają się
coraz bardziej złożone, a ich realizacja
wymaga namysłu, zaplanowania środków i
narzędzi, wyodrębnienia rozmaitych
własności przedmiotów itp. W trakcie
działania dziecko wykorzystuje
narastające wciąż doświadczenie i
uświadamia sobie poszczególne składniki
działalności własnej i cudzej: cel,
środki, sposoby, warunki, motywy, skutki
i konsekwencje czynności (M.Żebrowska,
1986, s.467).
Eksperymenty Piageta wskazują na fakt, iż
czynności umysłowe nie mają jeszcze w
wieku przedszkolnym charakteru operacji,
gdyż dziecko nie potrafi powrócić do
punktu wyjścia i uwzględnić pierwotnej
relacji tożsamości miedzy przedmiotami.
Stopniowo dzieci zaczynają pojmować
wzajemne związki miedzy stanami a
przekształceniami, dochodząc do
zrozumienia pojęcia stałości. Poziom
czynności umysłowych jest jednak w
dalszym ciągu zależny od treści pojęć.
Tak więc pod koniec wieku przedszkolnego
dziecko rozumie zasadę zachowania
stałości w odniesieniu do masy, lecz nie
pojmuje jej w stosunku do ciężaru i
objętości (M.Przetacznik-Gierowska,
G.Makiełło-Jarża, 1992, s.150).
Miedzy 5 a 6 r. życia dzieci próbują
uzasadniać swe sądy i decyzje,
a także dowodzić swoich racji. Jeśli
wnioski, do jakich dziecko dochodzi, są
często fałszywe, to wynika to głównie z
braku doświadczenia i uporządkowanej
wiedzy, opartej na hierarchicznym
systemie pojęć i operacji umysłowych.
Dziecko uzasadnia więc swe sądy w sposób
naiwny i mało krytyczny, na podstawie
zbyt małej ilości danych. Pod koniec
szóstego roku życia dzieci próbują też
stawiać hipotezy. Wyrażają je za pomocą
okresów warunkowych, niekiedy w postaci
tzw. eksperymentu myślowego, w którym
istotną rolę odgrywa wyobraźnia i
fantazja dziecka, przekraczająca granice
realne sprawdzonych zjawisk (M.Żebrowska,
1986, s.783).
W wieku przedszkolnym dziecko nie umie
maskować i tłumić swych przeżyć
uczuciowych. Odzwierciedlają się one
natomiast w jego zachowaniu się,
uzewnętrzniają się w ruchach i gestach, w
okrzykach i słowach.
ROZWÓJ EMOCJONALNO-SPOŁECZNY
W wieku przedszkolnym dziecko nie umie
maskować i tłumić swych przeżyć
uczuciowych. Odzwierciedlają się one
natomiast w jego zachowaniu się,
uzewnętrzniają się w ruchach i gestach, w
okrzykach i słowach.
Emocje dziecka przejawiają się w sposób
bardzo ekspresyjny. Mimika i pantomimika
przeżyć emocjonalnych jest bogata.
Dziecko, do końca okresu przedszkolnego,
uzewnętrznia radość, gniew czy strach w
śmiechu, płaczu, w żywych gestach,
ruchach, w słowach, którym nadaje w
zależności od przeżycia emocjonalnego
odpowiednią informację.
Prawie do końca okresu przedszkolnego
wskutek niepełnej dojrzałości układu
nerwowego i niewykształconych jeszcze
procesów hamowania dziecko jest bardzo
pobudliwe. Dlatego też nawet słabe bodźce
mogą wywołać zarówno przykre, jak i
przyjemne stany emocjonalne. Emocje mają
charakter przejściowy. Dziecko przechodzi
bardzo łatwo z jednego nastroju
emocjonalnego w drugi, diametralnie od
niego różny. Zmartwione i zapłakane za
chwilę śmieje się i cieszy
(M.Przetacznik-Gierowska,
G.Makiełło-Jarża, 1992, s.173).
Dopiero końcem okresu przedszkolnego
dziecko zdobywa umiejętności powściągania
afektów, co jest świadectwem stopniowego
osiągania dojrzałości emocjonalnej.
Obserwuje się w tym wieku wydatny rozwój
uczuć wyższych intelektualnych,
społecznych, moralnych i estetycznych. W
miarę upływu lat dzieci przeżywają radość
nie tylko podczas działania, a raczej
cieszy je końcowy etap działania - wynik.
Zdaniem wielu psychologów podstawowymi
czynnikami wpływającymi na jakość rozwoju
uczuciowego jest spokój, czułość oraz
poczucie bezpieczeństwa, które wpływają
na powstanie odpowiedniego "klimatu
wychowawczego". Klimat taki jest
nieodzowny zarówno w domu rodzinnym, jak
i w instytucjach wychowania
przedszkolnego, gdyż atmosfera spokoju,
życzliwości i poczucie pełnego
bezpieczeństwa sprzyjają stopniowemu
poszerzaniu się kontaktów społecznych
dziecka (M.Kwiatowska, 1985, s.246).
Grupą społeczną oddziałującą na przebieg
socjalizacji dziecka jest rodzina.
Oczywiście, wzajemne kontakty między
dzieckiem a rodzicami zależą od wielu
czynników, takich jak: postawy
rodzicielskie, wiek i wykształcenie
rodziców, cechy ich osobowości oraz normy
wychowawcze charakterystyczne dla danej
kultury. W zakresie kontaktów społecznych
między dzieckiem a jego rodzeństwem
obserwuje się zależności związane z
kolejnością urodzenia dziecka i z płcią
rodzeństwa. Trudności w przystosowaniu
mogą pojawić się u dziecka dotąd
pierwszego w rodzinie, któremu matka
poświęca coraz mniej czasu na korzyść
nowo urodzonego brata lub siostry. W
takiej sytuacji budzi się uczucie
zazdrości, a nawet zachowania agresywne.
U sześciolatków widać wyraźny postęp w
zakresie zabaw zespołowych jakkolwiek
grupy organizowane dla wspólnej zabawy
tematycznej są zmienne: dziecko może
porzucić grupę, w której się bawiło, i
przyłączyć się do innego zespołu, a nikt
nie zwróci na to specjalnej uwagi.
Dziecko w tym wieku jest jeszcze bardzo
egocentryczne i nie troszczy się w
zabawie o wspólne dobro. Nie potrafi
zabawy dobrze zorganizować i zdaje się
chętnie na starsze dzieci lub
wychowawczynię. Początki prawdziwe
zespołowych zabaw przypadają dopiero na 7
r. życia, jakkolwiek i w tym wieku
dziecko realizuje w zabawie przede
wszystkim cechy indywidualne
(M.Żebrowska, 1986, s.497).
Literatura:
1. KwiatowskaM.:
Podstawy pedagogiki przedszkolnej, 1985.
2. ŻebrowskaM.:
Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży,
1986.
Opracowała mgr D.Droździk