Powrót
Ćwiczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową
Koordynacja wzrokowo-ruchowa jest to umiejętność łączenia tego, co oczy widzą z tym,
co dłonie wykonują. Dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa jest niezbędna do wykonywania
wielu czynności takich jak: pisanie, rysowanie, manipulowanie, ćwiczenia gimnastyczne.
U dzieci w wieku przedszkolnym zaburzona koordynacja wzrokowo-ruchowa objawia się małą
precyzją ruchów i trudnościami w czasie wykonywania prostych zadań.
Dzieci z zaburzoną lub słabo
rozwiniętą koordynacją wzrokowo-ruchową mają trudności w zakresie:
-
ubierania się,
-
prawidłowego chwytania i rzucania piłki,
-
utrzymywania równowagi przy staniu na jednej nodze, skakania,
-
posługiwania się podstawowymi narzędziami i przedmiotami codziennego użytku,
-
wykonywania prac plastycznych takich jak: rysowanie,
wycinanie, wydzieranie, naklejanie,
-
nauki pisania (utrzymywanie się w liniaturze zeszytu, silny
nacisk ołówka lub długopisu),
- zabaw manipulacyjnych.
Propozycje ćwiczeń dla dzieci w młodszym wieku przedszkolnym
- Układanie :
- układanie z koralików, klocków [dużych i małych],mebli, pojazdów, drzew, roślin, budowli, figur;
- układanie z patyczków: płotów, drabin, domów;
- z tasiemki, z różnokolorowej wełny: dywaników, kilimków, frędzli;
- z elementów mozaiki geometrycznej- postaci ludzi i zwierząt;
- układanie z różnorodnych materiałów i elementów określonych scenek rodzajowych
np. z liści, owoców, kory, giętkiego tworzywa.
- Dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur i nałożenie na
wzór [układanki geometryczne, nakładanki].
- Przedstawianie figur geometrycznych w zmienionych układach:
- układanie kompozycji figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci;
- graficzne odtwarzanie kompozycji geometrycznych przy pomocy rysunku i stempli;
- Malowanie:
- tworzenie różnych kompozycji - szlaczków ;
- kompozycji postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów;
- malowanie jednocześnie obydwoma rękami na dużym arkuszu przypiętym do tablicy lub podłogi;
- malowanie palcami na przemian ruchem spokojnym, swobodnym;
- zamalowywanie całej powierzchni kartki;
- malowanie palcem [na całej powierzchni różnokolorowych linii poziomych i pionowych];
- malowanie pędzlem linii prostych, splątanych nici, kłębuszków, jaskółek;
- malowanie pęczkiem waty - duże i małe chmury, kałuże itd.
- zamalowywanie dużych konturowych rysunków, przedmiotów;
- malowanie flamastrami - zamalowywanie określonym kolorem;
- zamalowywanie powierzchni konturów np. kwiatów, domów;
- Rysowanie:
- rysowanie kredą na tablicy i dużych arkuszach rozłożonych na podłodze;
- kreślenie patykiem na mokrej, gęsto pokrytej farbą klejową powierzchni;
- rysowanie świecą, tuszem;
- Wydzieranie:
- łatwych kształtów np. piłek, baloników, kolorowych liści itp.
- Kompozycja z kolorowych pasków;
- Stemplowanie:
- tworzenie różnych kompozycji - szlaczków ;
- kompozycji postaci człowieka, pojazdów, przedmiotów, domów;
- Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
- układanki obrazkowe [stopniowanie trudności];
- układanie obrazka z części wg. identycznego wzoru;
- uzupełnianie brakującej części obrazka;
- dobieranie par jednakowych obrazków [dobieranki, loteryjki, domino obrazkowe],
- rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów - [zabawa " Co się tu zmieniło?"]
Propozycje ćwiczeń dla dzieci w starszym wieku przedszkolnym
- Ćwiczenia w marszu:
- marsz na palcach;
- marsz chodem bociana;
- marsz wokół sali z ćwiczeniem w reagowaniu na sygnał słowny: stój, naprzód;
- Ćwiczenia w biegu:
- bieg z podskokami,
- przylot i odlot bocianów - bieg w określonym kierunku, poruszając się
falistym ruchem z rozkrzyżowanymi ramionami;
- Ćwiczenia na równoważni [ławeczce]:
- chodzenie wolno do przodu;
- posuwanie się do tyłu;
- posuwanie się bokiem;
- obracanie się na ławeczce;
- Zabawy skoczne:
- Wróbelki;
- Piłka skacze;
- Szczur- zabawa z linką;
- Skok królika;
- Zabawy z woreczkami:
- rzucanie i chwyt woreczka obiema rękami;
- rzucanie i chwyt woreczka jedną ręką;
- rzucanie i chwytanie woreczka w ruchu itd.
- Kreślenie dużych płynnych linii:
- chorągiewką w powietrzu;
- patykiem na piasku;
- kolorową kredą na tablicy;
- kredkami na dużych arkuszach.
- Obrysowywanie gotowych szablonów o prostych kształtach np. koło, kwadrat, romb, trójkąt;
- Rysowanie szlaczków na kratkowanym papierze.
- Rysowanie po konturach.
- Malowanie palcami.
- Łączenie kolorową kredką wyznaczonych punktów.
- Zagadki rysunkowe.
- Labirynty.
- Wycinanki różnego typu.
- Kopiowanie obrazków przez kalkę techniczną.
- Lepienie z plasteliny.
- Gry zręcznościowe.
Literatura:
- Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla
nauczycieli i rodziców.Kielce, "MAC" 1996.
- Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa 1996 WSiP.
Opracowała mgr Izabela Staszczyk
|